جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آمارهای جالب مربوط به بخش‌بندی کاربران (Segmentation) در سال 2023 که باید بدانید!

فهرست محتوا

باتوجه به رقابتی شدن تبلیغات در دنیای امروز، یکی از راه‌های جلب توجه مخاطبان، ایجاد یک تجربه‌ی کاربری شخصی‌سازی شده و لذت‌بخش برای آنهاست. بهترین راه برای اطمینان از این موضوع هم این است که محتوای پیام‌های بازاریابی خود را متناسب با هر کاربر شخصی‌سازی کنید؛ اینجاست که بخش‌بندی (Segmentation) وارد صحنه می‌شود!

در این بلاگ ما آمار بخش‌بندی مربوط به سال ۲۰۲۳ را بررسی کرده‌ایم تا متوجه شوید که این قابلیت در مارکتینگ اتومیشن، تا چه حد در تصاحب بازار تأثیرگذار بوده است!

 

چرا بخش‌بندی مشتریان (Segmentation) مهم است؟

بخش‌بندی یکی از معدود کارهایی است که ضمن کاهش ریسک، بازده بازاریابی کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که بسیاری از کسب‌وکارها عمیقاً معتقدند که باید حتما بخش‌بندی را در استراتژی‌های بازاریابی خود بگنجانند.

بخش‌بندی به شما کمک می‌کند که با تبلیغات شخصی‌سازی‌ شده، مشتریان خود را بهتر هدف قرار دهید و استراتژی‌های فروش را به منظور افزایش نرخ تبدیل مشتریان در هر دسته، به‌روز کنید؛ همچنین می‌توانید باتوجه به نیاز و خواسته‌های هر دسته از مشتریان، محصولات جدیدی ارائه کنید.

قطعا نباید کورکورانه حرف‌های ما را بپذیرید. از همین رو ما در این بلاگ با آمار و ارقامی که مربوط به سال 2023 است، سعی کردیم اهمیت نقش بخش‌بندی مشتریان را برایتان بازگو کنیم.

 

آمار مربوط به بخش‌بندی در ۲۰۲۳

در این بخش، آمار مفید مربوط به بخش‌بندی در سال ۲۰۲۳ که با ۱۱ عنوان فهرست شده‌اند را آورده‌ایم.

 

1. آمار کلی بخش‌بندی

80 درصد مشتریان معمولاً از محصول/خدمات کسب‌و‌کاری استفاده می‌کنند که تجربه‌ای شخصی‌سازی شده برای آنها رقم می‌زنند. به همین خاطر، بخش‌بندی مخاطبان‌ و ارسال پیام‌های شخصی‌سازی شده اهمیت دارد. (Storyly)

70 درصد مارکترها، از بخش‌بندی بازار استفاده می‌کنند. (HubSpot)

80 درصد از شرکت‌هایی که از بخش‌بندی بازار استفاده می‌کنند، افزایش در فروششان را گزارش کرده‌اند. (Marketo)

شرکت‌ها به طور میانگین، ​​از 3.5 روش مختلف برای بخش‌بندی استفاده می‌کنند. (Marketing Donut)

رایج‌ترین روش‌های بخش‌بندی کاربران، بخش‌بندی به روش جمعیت‌شناختی، روان‌شناختی و رفتاری است. (Lotame)

بخش‌بندی جمعیت شناختی، موثرترین روش بخش‌بندی برای مشاغل B2C است. (Demand Metric)

بخش‌بندی روان شناختی، موثرترین روش بخش‌بندی برای مشاغل B2B است. (Demand Metric)

بخش‌بندی رفتاری، موثرترین روش بخش‌بندی برای کسب‌و‌کارهای تجارت الکترونیک (e-commerce businesses) است. (Demand Metric)

بخش‌بندی رفتاری؛ رویکردی هدفمند به بازاریابی نوین
بخوانید

 

2. آمار بخش‌بندی مربوط به ارسال ایمیل

بخش‌بندی مخاطبان ایمیل

مطالعه‌ی انجام‌شده توسط HubSpot نشان می‌دهد که ۳۰ درصد مارکترهای شرکت‌کننده در این مطالعه، از تکنیک‌های بخش‌بندی بازار برای بهبود تعامل مشتریانشان با ایمیل، استفاده کرده‌اند.

در کمپین‌های بخش‌بندی شده، نرخ باز شدن ایمیل‌ها ۱۴.۳۱ درصد و نرخ کلیک روی آنها ۱۰۱ درصد بیشتر از کمپین‌های بدون بخش‌بندی بوده است. (HubSpot)

مارکترهایی که قبل از اجرای کمپین‌های ایمیلی، مخاطبان خود را بخش‌بندی کرده بودند، اظهار داشتند که درآمد تولیدی آنها، ۷۶۰ درصد افزایش داشته است. (Campaign Monitor)

ایمیل‌های هدفمند و بخش‌بندی‌شده، 58 درصد از کل درآمد ایجاد شده را به خود اختصاص می‌دهند. (DMA)

88 درصد کاربران با این نظر موافق بوده‌اند که اگر به نظر برسد ایمیلی به طور خاص برای آنها طراحی و ارسال شده است، احتمال بیشتری دارد که نسبت به آن ایمیل واکنش نشان دهند. ( Snov.io)

10 درصد از پاسخ‌دهندگان به یک نظرسنجی گفته‌اند که عدم شخصی‌سازی پیام‌ها در ایمیل مارکتینگ، برای آنها آزاردهنده است. (Snov.io)

62 درصد از مارکترها می‌گویند که شخصی‌سازی کردن (Personalization) موثرترین تکنیک برای آنها بوده است. (Snov.io)

امروزه 45 درصد از مارکترها، از ایمیل‌های تریگر شده استفاده می‌کنند. با این حال، این ایمیل‌ها می‌توانند تا 20 درصد از درآمد بازاریابی ایمیلی شما را بر عهده بگیرند. (Snov.io)

مارکترهایی که لیست ایمیل خود را بر اساس “سابقه‌ی خرید” بخش‌بندی می‌کنند، شاهد افزایش 10 درصدی در باز کردن ایمیل و افزایش 15 درصدی در کلیک کردن هستند. (Campaign Monitor)

مارکترهایی که لیست ایمیل خود را بر اساس “مکان” بخش‌بندی می‌کنند، شاهد افزایش 12 درصدی در باز کردن ایمیل و افزایش 18 درصدی در کلیک کردن هستند. (Campaign Monitor)

مارکترهایی که لیست ایمیل خود را بر اساس “علایق مشتریان” بخش‌بندی می‌کنند، شاهد افزایش 15 درصدی در باز کردن ایمیل و افزایش 20 درصدی در کلیک کردن هستند. (Campaign Monitor)

 

3. آمار بخش‌بندی مربوط به ROI

آمار بخش‌بندی ROI

آمار نشان می‌دهد که کمپین‌های بخش‌بندی‌شده، محرک و هدفمند، ۷۷ درصد ROI (نرخ بازگشت سرمایه) بازاریابی را به دنبال دارد؛ چون اکثر افراد ترجیح می‌‌دهند تا تعاملاتی شخصی‌سازی‌شده با برندها داشته باشند. (NotifyVisitors)

بازاریابانی که از بخش‌بندی استفاده می‌کنند، شاهد افزایش ۲۰ درصدی در بازگشت سرمایه خود هستند. (HubSpot)

بخش‌بندی می‌تواند به مشاغل کمک کند تا نرخ تبدیل مشتریانشان را تا 50 درصد افزایش دهند. (Demand Metric)

بخش‌بندی می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند که هزینه‌های بازاریابی خود را تا 30 درصد کاهش دهند. ( Marketing Donut)

بخش‌بندی می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا ارزش طول عمر مشتری (CLV) خود را تا 25 درصد بهبود بخشند. (Lotame)

بخش‌بندی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بتوانند رضایت مشتریان خود را تا 15 درصد افزایش دهند. (Marketing Donut)

سیستم امتیازدهی سرنخ (lead scoring) چطور باعث افزایش ROI می‌شود؟
بخوانید

 

4. آمار بخش‌بندی مربوط به درک بهتر مشتریان

بخش‌بندی باعث می‌شود شرکت‌ها ۶۰ درصد بیشتر، چالش‌ها و دغدغه‌های مشتریان را درک کنند و ۱۳۰ درصد بیشتر به اهداف‌ آنها از خرید پی ببرند. (Clootrack)

بخش‌بندی مبتنی ‌بر پرسونا باعث می‌شود ۹۰ درصد شرکت‌ها شناخت بهتری از مخاطبان خود داشته باشند. و ۸۲ درصد شرکت‌هایی که از پرسونا استفاده کرده‌اند، توانستند ارزش پیشنهادی بهتری ارائه ‌کنند. (NotifyVisitors)

 

5. آمار مربوط به خرید ناگهانی

در یک مطالعه، ۴۹ درصد شرکت‌کنندگان اظهار داشتند که چیزی را ناگهانی و درنتیجه‌ی یک پیام شخصی‌سازی‌شده‌ای که برای آن‌ها ارائه شده است، خریداری کرده‌اند. (Retail Touchpoints)

59 درصد از خریداران، در زمانی که روحیه خوبی دارند خریدهای بدون برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهند. (Retail Touchpoints)

48 درصد از خریداران، در زمانی که احساس استرس یا اضطراب می‌کنند خریدهای بدون برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهند. (Retail Touchpoints)

39 درصد از خریداران، در زمانی که حوصله‌شان سر می‌رود خریدهای بدون برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهند.

29 درصد از خریداران، در زمانی که خسته هستند خریدهای بدون برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهند.

27 درصد از خریداران زمانی که توسط دیگران تحت فشار هستند، خریدهای بدون برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهند.

 

6. آمار بخش‌بندی مربوط به تولید سرنخ

تولید سرنخ

شرکت‌هایی که از اهداف تعیین‌شده‌ی خود برای تولید سرنخ و درآمد فراتر می‌روند، همان شرکت‌هایی هستند که مخاطبان خود را بخش‌بندی می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است این‌گونه شرکت‌ها در مقایسه با همتایان خود، ۲.۳ برابر بیشتر احتمال دارد که از نیت خریداران خود آگاه شوند؛ و ۱.۶ برابر بیشتر محتمل است که از چالش‌ها و ترس‌های آن‌ها مطلع شوند. (NotifyVisitors)

 

7. آمار بخش‌بندی مربوط به ساخت وب‌سایت

بخش‌بندی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا وب‌سایت‌هایی بسازند که دو تا پنج برابر موفق‌تر از وب‌سایت‌هایی باشند که در آن‌ محتوایی کلی به همه‌ی مخاطبان ارائه می‌شود. این یعنی داشتن سایت‌هایی که به دسته‌بندی‌های مختلف امکان می‌دهد تا به مناسب‌ترین محتوا دسترسی داشته باشند؛ مثلا برند لباسی را درنظر بگیرید که صفحه‌های جداگانه‌ برای لباس‌های بچه‌گانه، مردانه و زنانه دارد. (NotifyVisitors)

اگر تصمیم گرفتید تنها یک کانال دیجیتال را شخصی‌سازی کنید، پیشنهاد ما این است که آن یک کانال وب‌سایت‌تان باشد. زیرا طبق آمار، ۲۸ درصد مخاطبان معتقدند که وب‌سایت کسب‌وکارها، اساسی‌ترین رسانه برای شخصی‌سازی است و ۴۹ درصد عنوان کرده‌اند که وب‌سایت، یکی از دو رسانه‌ی مهم برای شخصی‌سازی محتواست! (NotifyVisitors)

 

8. آمارهای بخش‌بندی مربوط به هزینه‌های جذب مشتری

کسب‌وکارها می‌توانند با بخش‌بندی هوشمندانه‌تر و ایجاد پرسونا از مشتریانشان، هزینه‌های مربوط به جذب مشتریان را کاهش دهند. MetLife که غول صنعت بیمه به حساب می‌آید، از تکنیک‌های بخش‌بندی پیچیده‌ای استفاده کرد تا مخاطبان خود را براساس رفتارها و نگرش‌های آن‌ها دسته‌بندی کند.

نتیجه این شد که دیگر هیچ نیازی به توجه یک به یک از جانب تیم فروش به سمت مشتریان نبود. همین موضوع به تیم فروش این اطمینان را داد تا میزان فروش سالانه‌ی ۸۰۰ میلیون دلار را هدف قرار دهند!

 

9. آمار بخش‌بندی مربوط به یافتن مشتریان احتمالی

بخش‌بندی همچنین به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند که بتوانند به مشتریان احتمالی‌ که شبیه بهترین مشتریان فعلی‌شان هستند دسترسی پیدا کنند. برای مثال، ضرابخانه‌ی سلطنتی کانادا (Royal Canadian Mint)، شرکتی که سکه‌های کانادا را تولید و توزیع و سکه‌های کلکسیونی را خرید و فروش می‌کند، از این پتانسیل بخش‌بندی بهره گرفت؛ این سازمان با استفاده از کل داده‌های مشتریانش توانست پرسونایی متشکل از ارزشمندترین مشتریان خود ایجاد کند. سپس با بهره‌گیری از این اطلاعات، پیام‌های آنلاین و چاپی را آماده و کمپین‌های بازاریابی خود را اجرا کرد. این کار کمک‌شان کرد تنها در یک کمپین،‌ به ۱۴۰ هزار مشتری احتمالی دست یابند! (Environic Analytics)

 

10. دستیابی به بازارهای جدید

بخش‌بندی همچنین به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا بازارهای جدید را شناسایی کنند. شناسایی بازارهای جدید، تنها از طریق شناخت مشتریان فعلی‌ امکان‌پذیر است. این باعث می‌شود بیهود به سراغ مخاطبان بی‌ربط نروید. برای مثال، Canon، شرکت معروف تولیدکننده‌ی دوربین، که محصولات آن را عمدتاً افراد حرفه‌ای استفاده می‌کردند، تصمیم گرفت دامنه‌ی مشتریان خود را افزایش دهد. بخش‌بندی نشان داد که کودکان گزینه‌های ایده‌الی برای فروش دوربین هستند، زیرا والدین‌شان اجازه نمی‌دهند از دوربین‌ گوشی هوشمند آن‌ها استفاده کنند. بنابراین، Canon دوربین‌های دیجیتال ارزان‌قیمتی را متناسب با نیاز این مخاطبان جدید ارائه کرد. با این کار ظرف یک سال توانستند ۴۰ درصد سهم بازار دیجیتال ارزان‌قیمت را به دست آورند. (Canon)

 

11. آمار بخش‌بندی مربوط به اپلیکیشن‌های موبایل

31 درصد از نسل هزاره، ۲۷ درصد نسل X و ۱۹ درصد نسل بومرها، اپلیکیشن‌های موبایل را جزو دو رسانه‌ی مهم برای شخصی‌سازی فهرست می‌کنند. بنابراین، برندهایی که دارای اپلیکیشن هستند، باید به بخش‌بندی مخاطبان اپلیکیشن موبایل توجه ویژه‌ای داشته باشند و نیازهای خاص هر بخش از مشتریانشان را برآورده کنند. با این‌حال،‌ اپلیکیشن‌ها نباید جداگانه عمل کنند. دقت کنید که همیشه باید بین اپلیکیشن موبایل و وب‌سایت یک برند، هماهنگی وجود داشته باشد. (Forbes)

 

سخن پایانی

بخش‌بندی یکی از روندهای روبه‌رشد بازاریابی دیجیتالی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند که رقبا را شکست دهند و سود کسب کنند. رشد منابع داده‌های مصرف‌کننده، نقاط تماس تعامل با مشتریان و نیاز به آپدیت‌های تقریباً لحظه‌ای، بخش‌بندی کاربران را به مسئله‌ای چالش‌برانگیز تبدیل کرده است. برندها می‌توانند با ایجاد نمایه‌ی کامل از هر مشتری ازطریق کانال‌های بازاریابی مختلف، بخش‌بندی پویا و انعطاف‌پذیر را به‌شکل مؤثری به کار گیرند. پلتفرم مارکتینگ اتومیشن متریکس، می‌تواند در این مورد کمک‌تان کند.

۸ روش برای ایجاد لید با استفاده از مارکتینگ اتومیشن
بخوانید

آیا این مقاله نیاز شما را برطرف کرد؟

برای امتیازدهی روی ستاره‌ها کلیک کنید

میانگین 5 / 5. تعداد آرا 1

اولین نفر باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهید